Visa enkel post

dc.contributor.authorDrakenhammar, Emeliesv
dc.contributor.authorCederquist, Ann-Sofiesv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48194
dc.description.abstractAbstract Syftet med studien är att jämföra barns delaktighet i samling utifrån förskollärarnas barnsyn i olika länder, samt vilka möjligheter och hinder som uppstår. Undersökningen utförs i Sverige och Spanien som båda utgår ifrån den svenska förskolans läroplan (2011). Vår upplevelse är att barns delaktighet är begränsad i samlingar och beroende av förskollärarnas uttalade och uppvisade barnsyn, vilket väckt vårt intresse för ämnet. Vår frågeställning är: • Hur påverkar förskollärarnas uppvisade barnsyn barns delaktighet i samling? • Vilka mönster finns i förskollärarna förhållningsätt kring delaktighet mellan de undersökta förskolorna i de olika länderna? För att samla material har vi använt oss av enkäter och observationer som har filmats. Analyser av material såsom enkäter och filmer har gjorts utifrån sociokulturellt teori, där det kompetenta barnet lyfts fram som centralt i vårt analytiska ramverk. Resultat som framkommer av enkätsvaren är att den uttalade barnsynen från alla förskollärare oavsett land lutar åt tilltron till det kompetenta barnet och att barns delaktighet är av betydande vikt. Observationsresultaten på våra undersökta förskolor visar att förskollärarna uppvisade barnsyn inte alltid följer den uttalade barnsynen och att resultatet till viss del skiljer sig mellan länderna. Ett analysschema har utformats som innefattar två barnsyner, det kompetenta barnet och det lärarstyrda perspektivet. Vi utgår ifrån förskollärarnas enkäter, som visar förskollärarnas uttalade barnsyn som jämförs med deras uppvisade barnsyn i samlingen. Jämförelsen mellan länderna visar i vår studie på att förskolan i Spanien som vi observerat är mer lärarstyrd och barnen har således inte samma möjlighet till delaktighet. I vår studie följer förskollärarna i Sverige mer sin uttalade barnsyn om det kompetenta barnet och ger barnen större utrymme och delaktighet.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBarns delaktighet i samling. En jämförande studie i Sverige och Spaniensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post