dc.contributor.author | Johansson, Elin | sv |
dc.contributor.author | Josefsson, Hanna | sv |
dc.date.accessioned | 2016-10-05T10:28:05Z | |
dc.date.available | 2016-10-05T10:28:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/48195 | |
dc.description.abstract | Utgångspunkt för studien är en normkritisk granskning av visuella representationer med fokus etnicitet i barnlitteraturen. Studien använder sig av kvalitativ metod med kvantitativa inslag. Den teoretiska inramningen för studien är ett normkritiskt perspektiv samt postkolonialism. Undersökningen utfördes på tio förskolor i Göteborgs tio stadsdelsnämnder. Sammanlagt granskades bilderna i 200 barnböcker. Syfte med studien var att undersöka om mångfald skildras i de visuella representationer av människor som finns i barnlitteraturens bilder. Ytterligare ett syfte var att undersöka om personer med västerländskt respektive icke- västerländskt utseende tillskrivs likvärdiga positioner i barnlitteraturens bilder. För att besvara studiens syfte undersöktes hur många personer med västerländskt respektive icke- västerländskt utseende som representerades i förskolans barnlitteratur samt vilka roller personer med västerländskt respektive icke-västerländskt utseende tilldelades i barnlitteraturens bilder. Resultatet visar att majoritet utgörs av personer med västerländskt utseende, då de utgör cirka 75 procent av alla registrerade personer i barnlitteraturen. Personer med icke-västerländskt utseende utgör cirka 25 procent av alla registrerade personer. Ytterligare ett resultat som framkom i studien var att personer med västerländskt utseende i högre grad tillskrivs fler roller och roller med mer framträdande positioner än personer med icke-västerländskt utseende. Studiens främsta slutsats är att mångfald inte skildras på ett jämbördigt sätt i de 200 barnböcker som ingår i studien. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Jämlik representation i
barnlitteratur?
- En normkritisk granskning med fokus etnicitet av
bilder i förskolans litteraturutbud | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |