• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jämlik representation i barnlitteratur? - En normkritisk granskning med fokus etnicitet av bilder i förskolans litteraturutbud

Abstract
Utgångspunkt för studien är en normkritisk granskning av visuella representationer med fokus etnicitet i barnlitteraturen. Studien använder sig av kvalitativ metod med kvantitativa inslag. Den teoretiska inramningen för studien är ett normkritiskt perspektiv samt postkolonialism. Undersökningen utfördes på tio förskolor i Göteborgs tio stadsdelsnämnder. Sammanlagt granskades bilderna i 200 barnböcker. Syfte med studien var att undersöka om mångfald skildras i de visuella representationer av människor som finns i barnlitteraturens bilder. Ytterligare ett syfte var att undersöka om personer med västerländskt respektive icke- västerländskt utseende tillskrivs likvärdiga positioner i barnlitteraturens bilder. För att besvara studiens syfte undersöktes hur många personer med västerländskt respektive icke- västerländskt utseende som representerades i förskolans barnlitteratur samt vilka roller personer med västerländskt respektive icke-västerländskt utseende tilldelades i barnlitteraturens bilder. Resultatet visar att majoritet utgörs av personer med västerländskt utseende, då de utgör cirka 75 procent av alla registrerade personer i barnlitteraturen. Personer med icke-västerländskt utseende utgör cirka 25 procent av alla registrerade personer. Ytterligare ett resultat som framkom i studien var att personer med västerländskt utseende i högre grad tillskrivs fler roller och roller med mer framträdande positioner än personer med icke-västerländskt utseende. Studiens främsta slutsats är att mångfald inte skildras på ett jämbördigt sätt i de 200 barnböcker som ingår i studien.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48195
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48195_1.pdf (752.7Kb)
Date
2016
Author
Johansson, Elin
Josefsson, Hanna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV