• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Herregud! Flera barn vill härifrån, jag kanske ska göra något annat?” – En intervjustudie om förskollärares syn på inkludering och delaktighet i förskolans samling

Abstract
Studiens problemområde behandlar komplexiteten i att skapa en samling där alla barn kan inkluderas och göras delaktiga på sina villkor. Eftersom barn har olika intressen, förutsättningar och behov ställer detta stora krav på lärares vilja och förmåga att närma sig barns perspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uttrycker sig kring begreppen delaktighet och inkludering i relation till förskolans samling. De frågeställningar vi utgår ifrån handlar om hur förskollärare beskriver sitt arbete med att skapa en samling där alla barn inkluderas och görs delaktiga samt vilka möjligheter och hinder som finns i detta arbete. Med utgångspunkt i studiens syfte och frågeställningar har vi genomfört en kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare som arbetar med barn i åldrarna 3–5 år. I studien utgår vi från olika teorier och perspektiv på begreppen delaktighet och inkludering. Dessa har tillsammans med tidigare forskning använts som verktyg för att analysera vår empiri. Förskollärarna i studien uttrycker att de försöker vara flexibla och anpassa samlingens innehåll och form efter barns intressen, förutsättningar och behov. Vidare blir det synligt att förskollärarna har olika tolkningar av begreppen delaktighet och inkludering, vilket påverkar hur de beskriver sitt arbete med att skapa en samling där alla barn kan inkluderas och göras delaktiga. Resultatet visar också att förskollärare främst ser strukturella faktorer, så som gruppstorlek, personaltäthet, miljö och rutiner, som möjligheter och hinder gällande barns delaktighet och inkludering. Dock pekar studien på att förskollärares uppfattningar om barn, delaktighet och inkludering i förskolans samling är av större betydelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48198
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48198_1.pdf (570.9Kb)
Date
2016
Author
Nordling, Anna
Ottosson, Sanna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV