• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Feedback i engelska Ur ett elevperspektiv - tio högstadieelever beskriver sin upplevelse av feedback

Abstract
Syftet för denna studie är att belysa hur 10 elever upplever muntlig och skriftlig feedback, i engelska på högstadiet, samt hur olika typer av feedback påverkar elev/lärarrelationen. Det ämnas göras genom att ställa följande frågor: Hur kan elever uppleva muntlig feedback? Hur kan elever uppleva skriftlig feedback? Hur påverkar olika typer av feedback elev/lärarrelationen? Frågeställningarna har försökt att besvarats utifrån kvalitativa och semistrukturerade samtalsintervjuer. Det insamlade materialet har analyserats utifrån ett sociokulturellt och fenomenologiskt perspektiv. Studiens resultat visar att elever, i engelska på högstadiet, upplever muntlig feedback som effektiv, då de känner att läraren bryr sig om dem mer än i skriftlig feedback. Om skriftlig feedback ska bli effektiv behöver den vara tydlig, personlig, beskrivande och längre. Studien visar även ett ojämnt resultat huruvida olika typer av feedback kan påverka elev/lärarrelationen. Hälften av eleverna upplevde inte att olika typer av feedback påverkade elev/lärarrelationen. De skiljde på sak och person medan den andra hälften upplevde att ton, engagemang och bemötande kunde påverka elev/lärarrelationen både positivt och negativt. Vid negativ ton kunde eleverna känna sig illa omtyckta av läraren och den didaktiska konsekvensen kunde då bli att eleven blev mindre motiverad i form av tappat intresse för ämnet. Undersökningens resultat skulle kunna hjälpa andra engelsklärare, i synnerhet nyexaminerade, att få insyn i elevens perspektiv av feedback i engelska.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48201
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48201_1.pdf (707.4Kb)
Date
2016
Author
Larsson, Maria
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV