Show simple item record

dc.contributor.authorIngrid, Wall,sv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:06Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:06Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48203
dc.description.abstractSkolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ämne, psykologi, finns inget sådant material. Syftet med denna studie var att ta fram innehållsliga teman för hur en som lärare i psykologi på gymnasiet kan ämnesintegrera sex- och samlevnadsundervisningen. För att ta fram dessa teman sökte jag svar på vilka kopplingar som finns mellan sex- och samlevnadsundervisning, och psykologi, samt hur sex- och samlevnadsundervisningen kan utformas utifrån ungdomars sexuella vanor. En systematisk litteraturstudie utfördes för att ta fram litteratur inför utformandet av de innehållsliga temana för hur sex- och samlevnadsundervisningen kan bedrivas inom ämnet psykologi på gymnasiet. Litteraturen bestod av fem böcker, två läroböcker, tre rapporter, en ämnesplan, ett material från Skolverket, ett idématerial och en antologi. I enlighet med en kvalitativ innehållsanalys med en summerande ansats analyserades litteraturen för att ta fram centrala begrepp i relation till sex- och samlevnadsundervisning, psykologi och ungdomars sexuella vanor. De sammanställdes sedan till tolv innehållsliga teman med varsin rubrik och ett skiftande antal tillhörande frågor. Rubrikerna för temana blev följande; Sex och kärlek, Att utvecklas till en sexuell individ, Sex i grupp, Att bryta mot normer, Sex- och samlevnadsundervisning med fokus på samlevnad, Sex och Internet, Vem är jag?, Hur ska en vara för att duga?, Är en sitt kön?, Sex- och samlevnadsundervisning utifrån ett lustperspektiv, Sex och psykisk hälsa, och Sex- och samlevnadsundervisning utifrån ett riskperspektiv. De innehållsliga temana diskuterades utifrån ett normkritiskt perspektiv, samt bildningsidealet.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleSex, samlevnad och psykologi: Innehållsliga teman för sex- och samlevnadsundervisning inom psykologi på gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record