• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sex, samlevnad och psykologi: Innehållsliga teman för sex- och samlevnadsundervisning inom psykologi på gymnasiet

Sammanfattning
Skolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ämne, psykologi, finns inget sådant material. Syftet med denna studie var att ta fram innehållsliga teman för hur en som lärare i psykologi på gymnasiet kan ämnesintegrera sex- och samlevnadsundervisningen. För att ta fram dessa teman sökte jag svar på vilka kopplingar som finns mellan sex- och samlevnadsundervisning, och psykologi, samt hur sex- och samlevnadsundervisningen kan utformas utifrån ungdomars sexuella vanor. En systematisk litteraturstudie utfördes för att ta fram litteratur inför utformandet av de innehållsliga temana för hur sex- och samlevnadsundervisningen kan bedrivas inom ämnet psykologi på gymnasiet. Litteraturen bestod av fem böcker, två läroböcker, tre rapporter, en ämnesplan, ett material från Skolverket, ett idématerial och en antologi. I enlighet med en kvalitativ innehållsanalys med en summerande ansats analyserades litteraturen för att ta fram centrala begrepp i relation till sex- och samlevnadsundervisning, psykologi och ungdomars sexuella vanor. De sammanställdes sedan till tolv innehållsliga teman med varsin rubrik och ett skiftande antal tillhörande frågor. Rubrikerna för temana blev följande; Sex och kärlek, Att utvecklas till en sexuell individ, Sex i grupp, Att bryta mot normer, Sex- och samlevnadsundervisning med fokus på samlevnad, Sex och Internet, Vem är jag?, Hur ska en vara för att duga?, Är en sitt kön?, Sex- och samlevnadsundervisning utifrån ett lustperspektiv, Sex och psykisk hälsa, och Sex- och samlevnadsundervisning utifrån ett riskperspektiv. De innehållsliga temana diskuterades utifrån ett normkritiskt perspektiv, samt bildningsidealet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48203
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_48203_1.pdf (521.0Kb)
Datum
2016
Författare
Ingrid, Wall,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV