dc.description.abstract | Skolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ämne, psykologi, finns inget sådant material.
Syftet med denna studie var att ta fram innehållsliga teman för hur en som lärare i psykologi på gymnasiet kan ämnesintegrera sex- och samlevnadsundervisningen. För att ta fram dessa teman sökte jag svar på vilka kopplingar som finns mellan sex- och samlevnadsundervisning, och psykologi, samt hur sex- och samlevnadsundervisningen kan utformas utifrån ungdomars sexuella vanor.
En systematisk litteraturstudie utfördes för att ta fram litteratur inför utformandet av de innehållsliga temana för hur sex- och samlevnadsundervisningen kan bedrivas inom ämnet psykologi på gymnasiet. Litteraturen bestod av fem böcker, två läroböcker, tre rapporter, en ämnesplan, ett material från Skolverket, ett idématerial och en antologi. I enlighet med en kvalitativ innehållsanalys med en summerande ansats analyserades litteraturen för att ta fram centrala begrepp i relation till sex- och samlevnadsundervisning, psykologi och ungdomars sexuella vanor. De sammanställdes sedan till tolv innehållsliga teman med varsin rubrik och ett skiftande antal tillhörande frågor. Rubrikerna för temana blev följande; Sex och kärlek, Att utvecklas till en sexuell individ, Sex i grupp, Att bryta mot normer, Sex- och samlevnadsundervisning med fokus på samlevnad, Sex och Internet, Vem är jag?, Hur ska en vara för att duga?, Är en sitt kön?, Sex- och samlevnadsundervisning utifrån ett lustperspektiv, Sex och psykisk hälsa, och Sex- och samlevnadsundervisning utifrån ett riskperspektiv. De innehållsliga temana diskuterades utifrån ett normkritiskt perspektiv, samt bildningsidealet. | sv |