• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viktiga principer för design av grafiska gränssnitt för SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner En kvalitativ fallstudie om användbarhet

Abstract
Det blir vanligare att människor utför ekonomiska transaktioner via internet och att allt fler företag går över till Software as a Service (SaaS) som modell för leverans av sina produkter. Det finns en mängd forskning om generella designprinciper inom interaktionsdesign och SaaS men det finns ingen forskning med fokus mot just SaaS-baserade system för ekonomiska transaktioner. Därför ställde vi oss frågan: “Vilka designprinciper kan tillämpas på ett grafiskt gränssnitt för SaaS-baserade system som behandlar ekonomiska transaktioner?” För att svara på denna fråga genomförde vi en kvalitativ fallstudie hos ett företag som tillhandahåller ett system för handel med valuta. I studien upptäcktes att användarna hade höga krav på hjälp och hjälpdokumentation för att kunna utföra sina uppgifter. Vi upptäckte även att kombinationen mellan bristfällig hjälp och dålig feedback i systemet gav upphov till att användarna kände sig osäkra och utelämnade. I studien kombinerades befintlig forskning med insamlad empirisk data vilket resulterade i ett ramverk för design av SaaS-baserade system för ekonomiska transaktioner. Detta ramverk består av en uppsättning normativa designprinciper kring koncepten hjälp, feedback och navigation tänkta att fungera som vägledning vid grafisk gränssnittsdesign av SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/48505
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Kandidatuppsats_Nachtwei_Berneland (931.9Kb)
Date
2016-10-14
Author
Berneland, Mathias
Nachtweij, Niklas
Keywords
Interaktionsdesign
designprinciper
Software as a Service
SaaS
gränssnitt
Series/Report no.
2016:012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV