• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viktiga principer för design av grafiska gränssnitt för SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner En kvalitativ fallstudie om användbarhet

Sammanfattning
Det blir vanligare att människor utför ekonomiska transaktioner via internet och att allt fler företag går över till Software as a Service (SaaS) som modell för leverans av sina produkter. Det finns en mängd forskning om generella designprinciper inom interaktionsdesign och SaaS men det finns ingen forskning med fokus mot just SaaS-baserade system för ekonomiska transaktioner. Därför ställde vi oss frågan: “Vilka designprinciper kan tillämpas på ett grafiskt gränssnitt för SaaS-baserade system som behandlar ekonomiska transaktioner?” För att svara på denna fråga genomförde vi en kvalitativ fallstudie hos ett företag som tillhandahåller ett system för handel med valuta. I studien upptäcktes att användarna hade höga krav på hjälp och hjälpdokumentation för att kunna utföra sina uppgifter. Vi upptäckte även att kombinationen mellan bristfällig hjälp och dålig feedback i systemet gav upphov till att användarna kände sig osäkra och utelämnade. I studien kombinerades befintlig forskning med insamlad empirisk data vilket resulterade i ett ramverk för design av SaaS-baserade system för ekonomiska transaktioner. Detta ramverk består av en uppsättning normativa designprinciper kring koncepten hjälp, feedback och navigation tänkta att fungera som vägledning vid grafisk gränssnittsdesign av SaaS-baserade system som hanterar ekonomiska transaktioner.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48505
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Kandidatuppsats_Nachtwei_Berneland (931.9Kb)
Datum
2016-10-14
Författare
Berneland, Mathias
Nachtweij, Niklas
Nyckelord
Interaktionsdesign
designprinciper
Software as a Service
SaaS
gränssnitt
Serie/rapportnr.
2016:012
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV