Minnen från en skoltid med stamning – en kvalitativ intervjustudie om bemötandets påverkan på självbilden
Memories from stuttering in school – qualitative interviews about how treatment by others influences the self-image
Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur personer som stammar kan ha påverkats av bemötandet från lärare och skolkamrater under
skoltiden, särskilt med fokus på självbilden. Kvalitativ metod med grund i livsberättelser användes och semistrukturerade intervjuer med sex vuxna personer som stammar genomfördes. Intervjuerna skedde enskilt och var inriktade på upplevelser från skoltiden. En induktiv innehållsanalys visade att negativt bemötande bidrog till en kritisk självbild och till att flera mått dåligt. Det förekom talrädsla bland alla deltagare, och deras delaktighet i skolan var begränsad. Det framkom även ett samband mellan en bristande kunskap om stamning och den negativa utveckling av dåligt bemötande, självkritik och undvikande av talsituationer som bidrog till att skoltiden blev krävande. En viktig implikation av studien är behovet av ett närmare samarbete mellan logoped och skola och att utbilda lärare om stamning och dess inre påverkan.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of this study was to investigate how treatment by teachers and schoolmates can influence people who stutter, especially regarding selfimage. Narrative life story was used and semi-structured interviews were
conducted with six adults who stutter. The interviews were held individually and
focused on experiences from the school years. An inductive content analysis showed that negative treatment contributed to a negative self-image and lack of well-being. All participants reported fear of speaking and that their participation in school was limited. There was also a link between a lack of knowledge about
stuttering and the development of a negative treatment by others, self-criticism and avoidance of speaking situations that contributed to a difficult school experience. An important implication of the study is the need for closer collaboration between speech-language pathologists and the school, and to educate teachers about stuttering and its psychological effects.
Collections
View/ Open
Date
2016-10-19Author
Grey, Elin
Grönfors, Emelie
Keywords
Stamning, bemötande, skola, självbild, mående
Stuttering, treatment by others, school, self-image, well-being
Series/Report no.
2016:290
Language
swe