• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Minnen från en skoltid med stamning – en kvalitativ intervjustudie om bemötandets påverkan på självbilden

Memories from stuttering in school – qualitative interviews about how treatment by others influences the self-image

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka hur personer som stammar kan ha påverkats av bemötandet från lärare och skolkamrater under skoltiden, särskilt med fokus på självbilden. Kvalitativ metod med grund i livsberättelser användes och semistrukturerade intervjuer med sex vuxna personer som stammar genomfördes. Intervjuerna skedde enskilt och var inriktade på upplevelser från skoltiden. En induktiv innehållsanalys visade att negativt bemötande bidrog till en kritisk självbild och till att flera mått dåligt. Det förekom talrädsla bland alla deltagare, och deras delaktighet i skolan var begränsad. Det framkom även ett samband mellan en bristande kunskap om stamning och den negativa utveckling av dåligt bemötande, självkritik och undvikande av talsituationer som bidrog till att skoltiden blev krävande. En viktig implikation av studien är behovet av ett närmare samarbete mellan logoped och skola och att utbilda lärare om stamning och dess inre påverkan.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The purpose of this study was to investigate how treatment by teachers and schoolmates can influence people who stutter, especially regarding selfimage. Narrative life story was used and semi-structured interviews were conducted with six adults who stutter. The interviews were held individually and focused on experiences from the school years. An inductive content analysis showed that negative treatment contributed to a negative self-image and lack of well-being. All participants reported fear of speaking and that their participation in school was limited. There was also a link between a lack of knowledge about stuttering and the development of a negative treatment by others, self-criticism and avoidance of speaking situations that contributed to a difficult school experience. An important implication of the study is the need for closer collaboration between speech-language pathologists and the school, and to educate teachers about stuttering and its psychological effects.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48673
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (419.8Kb)
Datum
2016-10-19
Författare
Grey, Elin
Grönfors, Emelie
Nyckelord
Stamning, bemötande, skola, självbild, mående
Stuttering, treatment by others, school, self-image, well-being
Serie/rapportnr.
2016:290
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV