Self Managed Leaders. Vilken upplevelse och behållning har ledare på Volvo haft av det SML-program de gått som blivande chefer?
Abstract
Denna studie undersöker vad deltagarna i Volvo Group´s Self Managed Learning (SML) program för blivande chefer upplever att de har lärt sig genom programmet. Lärandet genom SML-programmet belyses utifrån tre områden: innehålls- och kunskapsfrågor, lärandeprocessen samt ledarskapet och deltagarnas förberedelser för den ledarroll de idag har på Volvo Group. Studien utgick från det fenomenologiska perspektivet som betonar deltagarnas upplevelse av programmet. Genom intervjuer med sex programdeltagare, som idag har en ledarroll, visar studien att ledarna genom SML- programmet upplever att de har fått en bra förberedelse för en ledarroll på Volvo. De har fått med sig verktyg såsom coaching, förmåga att ge och ta emot feedback, att sätta utvecklingsmål för sig själva och sina medarbetare och att arbeta med förändring. De har också fått ökad självkännedom och vana att reflektera över sina styrkor och utvecklingsområden som ledare, samt en medvetenhet om att de behöver agera som förebilder i ledarrollen.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2016-10-26Author
Elfversson, Anna
Keywords
ledarskap
situationsanpassat ledarskap
transformativt ledarskap
Self Managed Learning
SML
förståelse
kompetensutveckling
kompetens
lärande
Series/Report no.
Magister
HT16 IPS PDA161:1
Language
swe