EN ANALYS AV LUNDS ÖSTRA STADSFÖRSAMLINGS KOMMUNIKATION MED NYINFLYTTADE MEDLEMMAR
Abstract
Undersöka Lunds östra stadsförsamlings kommunikation med nyinflyttade medlemmar och jämföra med hur målgruppen upplever kommunikationen för att kunna rekommendera förbättringsförslag. En nulägesanalys kartlägger den befintliga kommunikationen. En målgruppsanalys undersöker målgruppens åsikter och intressen. Teorier om kommunikationsmål, budskaps- och mediestrategier baserat på målgruppens intressenivå utgör grund för förbättringsförslag. En teori om dialog, interaktion och meningsskapande kommunikation genomsyrar studien. Semistrukturerade informantintervjuer och datorstödd enkätundersökning av målgruppen via telefon. Nuvarande kommunikation är en broschyr med aktiviteter för främst barnfamiljer. Målgruppen har obefintligt till måttligt intresse av Svenska kyrkan. Passande kommunikationsmål är intresseväckning, kunskapsöverföring och attitydförändring. Lämpliga budskapsstrategier är
personifiering, individualiserade fakta och arbete med värden/normer. Motsvarande mediestrategier är strategi med hög räckvidd, högselektiv strategi och personlig påverkan. Av de befintliga aktiviteterna är målgruppen mest intresserade av rituella handlingar (t.ex. dop, vigsel), mottagande av nyanlända och föredrag. Aktiviteter som berör målgruppens fritidsintressen träning och umgänge med familj får gärna synliggöras. Medier som kan användas är skyltskåp, tv, sociala medier, internet- och dagstidningar för strategin hög räckvidd, den befintliga broschyren kan användas eller ersättas med vykort/sociala medier för den högselektiva strategin, medan föredrag, stadsfestivaler, nätverkande samt öppet hus passar till strategin personlig påverkan. Sociala medier är lämpliga för alla mediestrategier och dessutom ett av målgruppens mest använda och föredragna medier. Interaktionserbjudanden om hur medlemmen kan bidra bör skrivas ut och poängteras tydligare.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-11-15Author
Gustafsson, Maria
Keywords
Svenska kyrkan
strategisk kommunikation
nyinflyttade
målgruppsanalys
budskapsstrategi
mediestrategi
församling
Language
swe