• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EN ANALYS AV LUNDS ÖSTRA STADSFÖRSAMLINGS KOMMUNIKATION MED NYINFLYTTADE MEDLEMMAR

Abstract
Undersöka Lunds östra stadsförsamlings kommunikation med nyinflyttade medlemmar och jämföra med hur målgruppen upplever kommunikationen för att kunna rekommendera förbättringsförslag. En nulägesanalys kartlägger den befintliga kommunikationen. En målgruppsanalys undersöker målgruppens åsikter och intressen. Teorier om kommunikationsmål, budskaps- och mediestrategier baserat på målgruppens intressenivå utgör grund för förbättringsförslag. En teori om dialog, interaktion och meningsskapande kommunikation genomsyrar studien. Semistrukturerade informantintervjuer och datorstödd enkätundersökning av målgruppen via telefon. Nuvarande kommunikation är en broschyr med aktiviteter för främst barnfamiljer. Målgruppen har obefintligt till måttligt intresse av Svenska kyrkan. Passande kommunikationsmål är intresseväckning, kunskapsöverföring och attitydförändring. Lämpliga budskapsstrategier är personifiering, individualiserade fakta och arbete med värden/normer. Motsvarande mediestrategier är strategi med hög räckvidd, högselektiv strategi och personlig påverkan. Av de befintliga aktiviteterna är målgruppen mest intresserade av rituella handlingar (t.ex. dop, vigsel), mottagande av nyanlända och föredrag. Aktiviteter som berör målgruppens fritidsintressen träning och umgänge med familj får gärna synliggöras. Medier som kan användas är skyltskåp, tv, sociala medier, internet- och dagstidningar för strategin hög räckvidd, den befintliga broschyren kan användas eller ersättas med vykort/sociala medier för den högselektiva strategin, medan föredrag, stadsfestivaler, nätverkande samt öppet hus passar till strategin personlig påverkan. Sociala medier är lämpliga för alla mediestrategier och dessutom ett av målgruppens mest använda och föredragna medier. Interaktionserbjudanden om hur medlemmen kan bidra bör skrivas ut och poängteras tydligare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/49466
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
Student essay (1.063Mb)
Date
2016-11-15
Author
Gustafsson, Maria
Keywords
Svenska kyrkan
strategisk kommunikation
nyinflyttade
målgruppsanalys
budskapsstrategi
mediestrategi
församling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV