• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EN ANALYS AV LUNDS ÖSTRA STADSFÖRSAMLINGS KOMMUNIKATION MED NYINFLYTTADE MEDLEMMAR

Sammanfattning
Undersöka Lunds östra stadsförsamlings kommunikation med nyinflyttade medlemmar och jämföra med hur målgruppen upplever kommunikationen för att kunna rekommendera förbättringsförslag. En nulägesanalys kartlägger den befintliga kommunikationen. En målgruppsanalys undersöker målgruppens åsikter och intressen. Teorier om kommunikationsmål, budskaps- och mediestrategier baserat på målgruppens intressenivå utgör grund för förbättringsförslag. En teori om dialog, interaktion och meningsskapande kommunikation genomsyrar studien. Semistrukturerade informantintervjuer och datorstödd enkätundersökning av målgruppen via telefon. Nuvarande kommunikation är en broschyr med aktiviteter för främst barnfamiljer. Målgruppen har obefintligt till måttligt intresse av Svenska kyrkan. Passande kommunikationsmål är intresseväckning, kunskapsöverföring och attitydförändring. Lämpliga budskapsstrategier är personifiering, individualiserade fakta och arbete med värden/normer. Motsvarande mediestrategier är strategi med hög räckvidd, högselektiv strategi och personlig påverkan. Av de befintliga aktiviteterna är målgruppen mest intresserade av rituella handlingar (t.ex. dop, vigsel), mottagande av nyanlända och föredrag. Aktiviteter som berör målgruppens fritidsintressen träning och umgänge med familj får gärna synliggöras. Medier som kan användas är skyltskåp, tv, sociala medier, internet- och dagstidningar för strategin hög räckvidd, den befintliga broschyren kan användas eller ersättas med vykort/sociala medier för den högselektiva strategin, medan föredrag, stadsfestivaler, nätverkande samt öppet hus passar till strategin personlig påverkan. Sociala medier är lämpliga för alla mediestrategier och dessutom ett av målgruppens mest använda och föredragna medier. Interaktionserbjudanden om hur medlemmen kan bidra bör skrivas ut och poängteras tydligare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/49466
Samlingar
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Fil(er)
Student essay (1.063Mb)
Datum
2016-11-15
Författare
Gustafsson, Maria
Nyckelord
Svenska kyrkan
strategisk kommunikation
nyinflyttade
målgruppsanalys
budskapsstrategi
mediestrategi
församling
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV