• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning

Abstract
Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och metod, vilket innebär att samla in och analysera skriftliga eller muntliga berättelser och som kan användas såväl vid textanalyser, observationstillfällen och vid intervjutillfällen. Metod: I studien har jag följt tre pedagoger och genomfört fyra observationer i deras ordinarie undervisning, som en icke deltagande observatör. Studien innefattar även en fokusgruppdiskussion med pedagogerna kring deras tolkning av gällande styrdokument för studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen i grundskolan. För insamling av empiri har observationsprotokoll samt anekdotkort använts. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna har ett stort praktiskt yrkeskunnande kring tolkning av styrdokumentens riktlinjer för studie- och yrkesvägledning inom ramen för ordinarie undervisning. Pedagogerna uppvisade både kreativitet och tydlighet i formerna för hur studie- och yrkesvägledningen kommer till uttryck, i både planering och genomförande av ordinarie ämnesundervisning och ett språk för detta blev synligt. Resultatet visar också att pedagogernas praktiska yrkeskunnande är själva nyckeln till detta språk - de besitter fokusbegreppen. Genom att använda en studie- och yrkesvägledare som forskare och översättare mellan skolprofessionernas språk, kan kommunikationsglappet överbryggas genom att skapa en gemensam språkmanual, en ny didaktik.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/50819
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_50819_1.pdf (279.4Kb)
Date
2016-12-21
Author
Kjeldsen, Pia
Keywords
studie- och yrkesvägledning
pedagoger
praktiskt yrkeskunnande
didaktik
kvalitetsindikatorer
ordinarie undervisning
Series/Report no.
Magister
HT16 IPS PDAU61:2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV