dc.contributor.author | Kjeldsen, Pia | |
dc.date.accessioned | 2016-12-21T16:51:51Z | |
dc.date.available | 2016-12-21T16:51:51Z | |
dc.date.issued | 2016-12-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/50819 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11.
Teori: Studien utgår från narrativ teori och metod, vilket innebär att samla in och analysera skriftliga eller muntliga berättelser och som kan användas såväl vid textanalyser, observationstillfällen och vid intervjutillfällen.
Metod: I studien har jag följt tre pedagoger och genomfört fyra observationer i deras ordinarie undervisning, som en icke deltagande observatör. Studien innefattar även en fokusgruppdiskussion med pedagogerna kring deras tolkning av gällande styrdokument för studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen i grundskolan. För insamling av empiri har observationsprotokoll samt anekdotkort använts.
Resultat: Resultatet visar att pedagogerna har ett stort praktiskt yrkeskunnande kring tolkning av styrdokumentens riktlinjer för studie- och yrkesvägledning inom ramen för ordinarie undervisning. Pedagogerna uppvisade både kreativitet och tydlighet i formerna för hur studie- och yrkesvägledningen kommer till uttryck, i både planering och genomförande av ordinarie ämnesundervisning och ett språk för detta blev synligt. Resultatet visar också att pedagogernas praktiska yrkeskunnande är själva nyckeln till detta språk - de besitter fokusbegreppen. Genom att använda en studie- och yrkesvägledare som forskare och översättare mellan skolprofessionernas språk, kan kommunikationsglappet överbryggas genom att skapa en gemensam språkmanual, en ny didaktik. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT16 IPS PDAU61:2 | sv |
dc.subject | studie- och yrkesvägledning | sv |
dc.subject | pedagoger | sv |
dc.subject | praktiskt yrkeskunnande | sv |
dc.subject | didaktik | sv |
dc.subject | kvalitetsindikatorer | sv |
dc.subject | ordinarie undervisning | sv |
dc.title | PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |