Show simple item record

dc.contributor.authorKjeldsen, Pia
dc.date.accessioned2016-12-21T16:51:51Z
dc.date.available2016-12-21T16:51:51Z
dc.date.issued2016-12-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/50819
dc.description.abstractSyfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och metod, vilket innebär att samla in och analysera skriftliga eller muntliga berättelser och som kan användas såväl vid textanalyser, observationstillfällen och vid intervjutillfällen. Metod: I studien har jag följt tre pedagoger och genomfört fyra observationer i deras ordinarie undervisning, som en icke deltagande observatör. Studien innefattar även en fokusgruppdiskussion med pedagogerna kring deras tolkning av gällande styrdokument för studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen i grundskolan. För insamling av empiri har observationsprotokoll samt anekdotkort använts. Resultat: Resultatet visar att pedagogerna har ett stort praktiskt yrkeskunnande kring tolkning av styrdokumentens riktlinjer för studie- och yrkesvägledning inom ramen för ordinarie undervisning. Pedagogerna uppvisade både kreativitet och tydlighet i formerna för hur studie- och yrkesvägledningen kommer till uttryck, i både planering och genomförande av ordinarie ämnesundervisning och ett språk för detta blev synligt. Resultatet visar också att pedagogernas praktiska yrkeskunnande är själva nyckeln till detta språk - de besitter fokusbegreppen. Genom att använda en studie- och yrkesvägledare som forskare och översättare mellan skolprofessionernas språk, kan kommunikationsglappet överbryggas genom att skapa en gemensam språkmanual, en ny didaktik.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesHT16 IPS PDAU61:2sv
dc.subjectstudie- och yrkesvägledningsv
dc.subjectpedagogersv
dc.subjectpraktiskt yrkeskunnandesv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectkvalitetsindikatorersv
dc.subjectordinarie undervisningsv
dc.titlePÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record