• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokrati i svenskundervisning En forskningsöversikt över demokratiuppdraget i gymnasieskolans svenskämne

Abstract
Ämnesläraren i den svenska gymnasieskolan ses främst som en kunskapsförmedlare för sitt ämne. Förutom kunskapsuppdraget ska utbildningen likväl förbereda eleverna för ett deltagande i ett demokratiskt samhälle. Syftet med denna forskningsöversikt är därför att undersöka hur svenskämnets demokratiuppdrag har studerats i forskningen mellan åren 1996 och 2016. Översikten sammanställer övergripande demokratiforskning som anses vara relevant för svenskämnet, som definierar demokratiuppdraget och slutligen vilka av svenskämnets innehåll har varit i fokus. Arbetets urval begränsas till den senaste och mest aktuella forskningen. Vi har samlat olika typer av källor som är relevanta för vårt syfte och kategoriserat dessa utefter våra övergripande frågeställningar. Efter en redogörelse av resultat förs en diskussion där resultatets olika delar vägs samman. Sammanställningen visar att forskningen har uppmärksammat två viktiga begrepp inom skolans övergripande demokratiforskning, relevanta för svenskämnet: lärmiljö och literacy. Forskningen ser utmaningar för undervisningen att skapa en god lärmiljö samt att utveckla literacyförmågan mer integrerat. Det visar sig också att forskare är relativt eniga om att svenskämnets demokratiuppdrag definieras utifrån den erfarenhetspedagogiska ämneskonceptionen. Utifrån olika områden inom svenskämnets innehåll finner man konkreta förslag på lämpliga metoder att arbeta med demokratifrågor. Samtidigt som det finns idéer på hur demokratiuppdraget kan implementeras i undervisningen, visar forskningen tecken på att dessa ej efterlevs i praktiken. Slutligen efterlyser vi studier som undersöker hur väl medvetna svensklärare är om faktorer som den övergripande demokratiforskningen uppmärksammar, när de utformar sin undervisning. Vidare skulle ny forskning, som ifrågasätter och utvecklar definitionen av demokratiuppdraget, behövas för att precisera det ytterligare. Framförallt behövs mer forskning om svenskämnets demokratiuppdrag som utgår från G
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51293
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_51293_1.pdf (673.7Kb)
Date
2016
Author
Langyté, Milda
Mårtensson, Ida
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV