Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning
Abstract
Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat material
diskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i en
lärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och kön i teaterundervisning? Vilka teorier
om genus och kön finns representerade i aktuell forskning samt referentgranskat material som
undersöker teaterdidaktik? Gymnasieskolan har ett krav från både skollag och läroplan att
bedriva en jämställd undervisning, men hur implementeras det i teaterklassrummet?
Studien presenterar forskning och referentgranskat material från bland annat utbildning,
sociologi samt kulturvetenskap med representation från Sverige, Australien, England och
USA. Forskarna och författarna presenterar teorier om hur genus och kön skapas och
reproduceras i samhället samt hur det kan förstås i förhållande till teaterundervisning.
Analysen av litteraturen visar att teater är en historisk och traditionsstyrd konstform som
påverkar bildandet av genus- och könsnormer, något som i sin tur påverkar
undervisningsämnet i skolan. Utöver detta visar studien att det krävs en förståelse för
konstfältet hos teaterlärare för att inte återskapa invanda normer. Vidare lyfts att genus och
kön kan ses som något formbart och att det finns olika sätt som lärare kan arbeta med sina
elever i drama/teaterklassrummet för att bryta föreställningar kring genus och kön. Några av
tillvägagångssätten forskarna och författarna föreslår är olika typer av rollsättning,
berättartekniker och Brechts verfremdungseffekt. Resultatet visar att teaterämnet och dess
traditionella struktur implementerad utan reflektion kan reproducera genus-och könsnormer i
teaterklassrummet. Vidare synliggörs att behovet för forskning som behandlar den svenska
gymnasieskolan i relation till genus och kön i teaterundervisning är stort då det i nuläget inte
existerar någon.
Degree
Student essay