• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Heteronormativitet i musikundervisningen - En litteraturstudie om HBTQ i relation till musikklassrummet

Abstract
I denna litteraturstudie undersöks den forskning som finns om heteronormer i relation till musikklassrummet och hur HBTQ-personer speglas i musikutbildningar. Majoriteten av forskningsresultatet består av amerikanska studier. Trots förekommandet av HBTQ-studenter - vilkas skolgång skiljer sig tydligt från heterosexuellas - behandlar skolan alla elever som heterosexuella. Många HBTQ-ungdomar känner sig utsatta i skolan på grund av sin sexualitet och det har i flertalet stater i USA varit olagligt att tala positivt om HBT. Detta på grund av den heteronorm som präglar samhället, och som därmed även präglar skolan och musikundervisning. Musik är tätt sammankopplat med identitet och kan vara ett kraftfullt verktyg till att upptäcka och utforma sin sexualitet. Men allt för ofta kommer heteronormativitet och den heterosexuella hegemonin i vägen för elevers möjlighet att upptäcka och undersöka musikens kraft. Den påverkar även hur lärare väljer att förhålla sig till sin egen sexualitet; valet mellan att vara öppen inför elever, elevers lärare och kollegor eller att utöva heteronormativitet. Men forskning om just HBTQ-frågor i skolan har ökat de senaste årtiondena och i musiklärarutbildningar börjar dessa frågor diskuteras alltmer frekvent. Majoriteten av män växer upp med en fast idé om vad det innebär att vara man och att sådant som inte kan relateras till eller förstås genom heterosexualitet är avvikande. Av den forskning vi funnit undersökte majoriteten homosexualitet i en heteronormativ musikundervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51311
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_51311_1.pdf (767.0Kb)
Date
2016
Author
Kara, Jonatan
Karlsson, Christina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV