• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdighet är olika. En studie om arbetet med likvärdighet i grundskolan

Sammanfattning
Likvärdigheten i de svenska skolorna kan ifrågasättas då elever under senare år fått allt sämre kunskapsresultat. Det saknas en enhetlig definition av likvärdighet varför ett gemensamt förhållningssätt till begreppet uteblir vilket äventyrar en likvärdig skola, något flera menar kan förklaras av otydlig ansvarsfördelning. Ansvaret för skolorganisationer åläggs kommuner men i Göteborgs Stad har stadsdelarna blivit huvudmän för grundskolan. Således styrs skolor på flera nivåer, både mellan stat och kommun men också lokalt mellan huvudman, rektor och lärare. Utgångspunkt för föreliggande kvalitativa studie är att utifrån intervjuer studera hur aktörer i den lokala nivån i en av Göteborgs Stads stadsdelar arbetar med och samverkan kring likvärdighet. Studien formas utefter Mintzbergs (1979) arbetsdelning samt koordinering i linjeorganisationen som består av strategisk ledning, mellanchefer och operativ kärna. Linjevägen är tydlig och nivåerna arbetar på olika sätt med likvärdighet, men arbetet koordineras i liten utsträckning och ansvarsfördelningen är otydlig. Arbetet med likvärdighet sker främst inom skolor varför likvärdighet inrymmer flera olika arbetssätt som kan hota likvärdighet mellan skolor. Med anledning av brister kopplade till skolans huvudmannaskap samt resursfördelning förekommer en diskussion om centralisering av huvudmannaskapet i staden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/51488
Samlingar
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
Fil(er)
gupea_2077_51488_1.pdf (828.1Kb)
Datum
2017-01-27
Författare
Mattila Markus, Jessica
Waenerlund, Ebba
Nyckelord
likvärdighet
grundskola
linjeorganisation
arbetsdelning
strategisk ledning
mellanchefer
operativ kärna
koordinering
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV