• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patientens upplevelse av att vårdas på en somatisk akutmottagning. Vilken betydelse har omvårdnaden?

The patients perception of being cared for in a somatic emergency department. What is the significance of nursing?

Abstract
Bakgrund: I akutsjukvård finns en stor variation och bredd av patienter där mötet ofta är kort och effektivt. Trots ett kort möte omfattar detta utredning, diagnostik och behandling. Patienter söker vård för både fysiska och psykiska besvär vilket ställer krav på personalen att dels behärska praktiska åtgärder men också att kunna bemöta till exempel existentiella frågor. Det finns många faktorer som påverkar patientens upplevelse av vården där tidigare studier har visat att omvårdnad är en sådan faktor, vilket är sjuksköterskans primära uppgift. Syfte: Att undersöka omvårdnadens betydelse för patientens upplevelse av att vårdas på en akutmottagning. Metod: Sjutton artiklar med antingen kvalitativ eller kvantitativ ansats valdes ut efter sökning i databasen Cinahl och som ansågs vara relevanta för frågeställningen. Dessa kvalitetsgranskades, bearbetades och sammanfattades i olika kategorier. Resultat: Efter dataanalys framkom fyra huvudteman: Vårdpersonalens attityder och värderingar; Medverkan och utbildning; Vårdpersonalens ansvar och kunskap; Upplevelse av tid i relation till tillfredsställelse. Övergripande upplevde patienter en bättre vårdtid på akutmottagningen om omvårdnaden de erhöll var tillfredsställande. De omvårdnadsåtgärder som verkade vara av störst betydelse var: åtgärder som påverkade upplevelsen av tid, smärtlindrande åtgärder, omtanke och kompetens hos vårdpersonal, behovet av att få vara delaktig och individanpassad information. Slutsats: Att som vårdpersonal vara medveten om hur omvårdnad kan påverka patientens upplevelse är ett effektivt och enkelt sätt att göra patienten tillfredsställd. Detta görs till exempel genom visad kompetens, handlingsberedskap, inbjudande till delaktighet samt informationsgivande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51644
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_51644_1.pdf (638.6Kb)
Date
2017-02-13
Author
Hofmann, Sabine
Hansson, Felicia
Keywords
patient
perception
satisfaction
emergency department,
emergency room
qualitative
nursing
caring
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV