Patientens upplevelse av att vårdas på en somatisk akutmottagning. Vilken betydelse har omvårdnaden?
The patients perception of being cared for in a somatic emergency department. What is the significance of nursing?
Sammanfattning
Bakgrund: I akutsjukvård finns en stor variation och bredd av patienter där mötet ofta är kort
och effektivt. Trots ett kort möte omfattar detta utredning, diagnostik och behandling.
Patienter söker vård för både fysiska och psykiska besvär vilket ställer krav på personalen att
dels behärska praktiska åtgärder men också att kunna bemöta till exempel existentiella frågor.
Det finns många faktorer som påverkar patientens upplevelse av vården där tidigare studier
har visat att omvårdnad är en sådan faktor, vilket är sjuksköterskans primära uppgift. Syfte:
Att undersöka omvårdnadens betydelse för patientens upplevelse av att vårdas på en
akutmottagning. Metod: Sjutton artiklar med antingen kvalitativ eller kvantitativ ansats
valdes ut efter sökning i databasen Cinahl och som ansågs vara relevanta för frågeställningen.
Dessa kvalitetsgranskades, bearbetades och sammanfattades i olika kategorier. Resultat:
Efter dataanalys framkom fyra huvudteman: Vårdpersonalens attityder och värderingar;
Medverkan och utbildning; Vårdpersonalens ansvar och kunskap; Upplevelse av tid i relation
till tillfredsställelse. Övergripande upplevde patienter en bättre vårdtid på akutmottagningen
om omvårdnaden de erhöll var tillfredsställande. De omvårdnadsåtgärder som verkade vara av
störst betydelse var: åtgärder som påverkade upplevelsen av tid, smärtlindrande åtgärder,
omtanke och kompetens hos vårdpersonal, behovet av att få vara delaktig och individanpassad
information. Slutsats: Att som vårdpersonal vara medveten om hur omvårdnad kan påverka
patientens upplevelse är ett effektivt och enkelt sätt att göra patienten tillfredsställd. Detta
görs till exempel genom visad kompetens, handlingsberedskap, inbjudande till delaktighet
samt informationsgivande.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2017-02-13Författare
Hofmann, Sabine
Hansson, Felicia
Nyckelord
patient
perception
satisfaction
emergency department,
emergency room
qualitative
nursing
caring
Språk
swe