• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”HÅLLER DU MED? DELA GÄRNA!” En studie av riksdagspartiernas kommunikation på Facebook

Abstract
Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 53 Antal ord: 19 970 Nyckelord: Facebook, social media, political communication, mediatization, media logic Syfte: Syftet är att analysera hur relationen mellan medier, medborgare och politik tar sig i uttryck genom politisk kommunikation på sociala medier. Teori: Medialisering, medielogik, politisk logik, spridbarhetslogik Metod: Kvalitativ textanalys enligt ECA (Ethnographic Content Analysis). Material: Vårt urval består i de topp fem mest spridda inläggen på varje svenskt riksdagspartis Facebooksida, under perioden 2015-11-01 till 2016-11-01. Resultat: Studiens huvudresultat visar på en aspekt av politisk medialisering som påverkar rollfördelningen mellan medier, medborgare och politiker. Politiker kommunicerar direkt med medborgare på sociala medier och kringgår således till viss del mediers traditionella roll som agendasättare och gate-keepers. Mediers traditionella roll verkar istället ha tagits över av, och fördelats mellan, politiker och medborgare. Politiska aktörer förmedlar information på ett nyhetsmässigt sätt och medborgare anammar ett granskande förhållningssätt på Facebook. Medborgare har en kvantitativ makt som gate-keepers i och med att de beslutar över i vilken utsträckning innehåll ska spridas vidare. De påverkar även kontexten i vilken innehållet sprids. Sociala medier ses snarare som en plattform än en medial aktör, men behåller viss makt över agendan och gate-keeping genom inofficiella algoritmer. Det finns tydliga bevis på att medielogiken har direkt inverkan på innehållet, men färre belägg för att det skulle vara på bekostnad av den politiska logiken
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51760
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_51760_1.pdf (1.059Mb)
Date
2017-02-15
Author
Busck, Victoria
Dahlkild, Filippa
Keywords
Facebook, social media, political communication, mediatization, media logic
Series/Report no.
C990
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV