• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt

Abstract
Abstrakt Studiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var: - Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn? Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. Följande begrepp har använts för att analysera insamlade data: mediering, appropriering, interaktion, kommunikation, proximala utvecklingszonen, och scaffolding. Metodvalet för studien bestod av kvalitativa observationer följt av intervjuer. Dessa skedde på två olika förskolor, fördelat på fyra olika avdelningar med fyra förskollärare. Urvalet av förskolor gjordes på grund av deras aktiva arbete med språk och kommunikation i ett mångkulturellt område. För insamling av data gjordes fältanteckningar vid de deltagande observationerna, följt av ljudupptagning under intervjuer med förskollärarna. Ljudupptagningarna blev sedan noggrant transkriberade utifrån det talspråk de intervjuade förskollärarna använde och därefter genomfördes en analys och diskussion utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Studiens resultat visar att samtliga förskollärare hade en öppen och positiv inställning till flerspråkighet och barnens intresse uppgavs styra för att skapa ett lärande. Merparten av förskollärarna arbetade aktivt med att kodväxla för att främja barnens språkutveckling, vilket innebär att de alternerade mellan flera olika språk i samma mening. Samtliga valda förskolor använde sig av det pedagogiska verktyget Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), ett pedagogiskt verktyg som bland annat innefattar tecken som stöd och bildstöd. Merparten av förskollärarna använde sig också av flanosagor, bokläsning och språkmaterial utifrån Karlstadmodellen i form av Babblarna. Materialet är skapat för att stärka språkutvecklingen för barn och använder sig av de vanligaste språkljuden i svenska språket. Tre av fyra förskollärare samarbetade oc
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51994
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_51994_1.pdf (688.6Kb)
Date
2017
Author
Yngvesson, Karolina
Röjfors, Linda
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV