• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt

Sammanfattning
Abstrakt Studiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var: - Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn? Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. Följande begrepp har använts för att analysera insamlade data: mediering, appropriering, interaktion, kommunikation, proximala utvecklingszonen, och scaffolding. Metodvalet för studien bestod av kvalitativa observationer följt av intervjuer. Dessa skedde på två olika förskolor, fördelat på fyra olika avdelningar med fyra förskollärare. Urvalet av förskolor gjordes på grund av deras aktiva arbete med språk och kommunikation i ett mångkulturellt område. För insamling av data gjordes fältanteckningar vid de deltagande observationerna, följt av ljudupptagning under intervjuer med förskollärarna. Ljudupptagningarna blev sedan noggrant transkriberade utifrån det talspråk de intervjuade förskollärarna använde och därefter genomfördes en analys och diskussion utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Studiens resultat visar att samtliga förskollärare hade en öppen och positiv inställning till flerspråkighet och barnens intresse uppgavs styra för att skapa ett lärande. Merparten av förskollärarna arbetade aktivt med att kodväxla för att främja barnens språkutveckling, vilket innebär att de alternerade mellan flera olika språk i samma mening. Samtliga valda förskolor använde sig av det pedagogiska verktyget Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), ett pedagogiskt verktyg som bland annat innefattar tecken som stöd och bildstöd. Merparten av förskollärarna använde sig också av flanosagor, bokläsning och språkmaterial utifrån Karlstadmodellen i form av Babblarna. Materialet är skapat för att stärka språkutvecklingen för barn och använder sig av de vanligaste språkljuden i svenska språket. Tre av fyra förskollärare samarbetade oc
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/51994
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_51994_1.pdf (688.6Kb)
Datum
2017
Författare
Yngvesson, Karolina
Röjfors, Linda
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV