Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Elinsv
dc.contributor.authorBengtsson, Linnéasv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:24:00Z
dc.date.available2017-03-22T10:24:00Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51996
dc.description.abstractSyftet med vårt arbete har varit att observera och fördjupa oss i hur samspelet och den sociala förmågan ser ut i situationer där pedagogerna gått in och skapat grupper utifrån barn som inte brukar leka. För att samspelet och den sociala förmågan ska fungera i en grupp krävs det olika sociala förmågor till exempel att man kan lyssna på varandra, ta hänsyn och respektera varandras åsikter och tankar. Att vara tillsammans i en grupp och i en gemenskap är något som man hela livet kommer att vara en del av. Av den anledningen är det viktigt att man redan i förskolan får kunskap och lär sig detta. När man ingår i gemenskap med andra lär man sig olika saker där ett utbyte av kunskaper och tidigare erfarenheter blir centralt. Föreliggande studie visar att det i varje observation fanns ett avvaktande barn, ett barn som lekte själv samt de barnen som lekte tillsammans i lek. I alla observationer förutom i en fanns det en närvarande pedagog. Utifrån observationerna har pedagogen hjälpt och stöttat på olika sätt. Det är viktigt att man som pedagog i dessa situationer finns där eftersom att sammansättningen av grupperna var ny för barnen. För att få svar på vårt syfte har vi i detta arbete utgått från två frågor vilka är följande: • Hur ser samspelet ut i de situationer där pedagogerna satt samman grupper, utifrån barn som vanligtvis inte leker tillsammans? • Vilken kan pedagogernas roll bli i dessa situationer?sv
dc.language.isosvsv
dc.titleLek och lärande. Samspelets betydelse i barns lekar på en Reggio Emilia förskola.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record