• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

- Men jag tycker att semikolon är snyggare än kolon! Om gymnasieelevers förståelse och användning av skiljetecken

Abstract
Syftet med denna uppsats är att kartlägga gymnasieelevers förståelse och bruk av skiljetecknen apostrof, bindestreck, citattecken, kolon, tankstreck och semikolon. Undersökningens deltagare går i årskurs 3 på en gymnasieskola i Västsverige och materialet består av 63 enkätsvar, samt 47 texter från samma elevgrupp. I enkäten reflekterar eleverna över sitt bruk av skiljetecknen och i vilka sammanhang de använder dessa. Dessutom svarar eleverna på hur de anser att tecknen ska användas. I jämförelsen med textmaterialet ges en bild av hur eleverna använder tecknen i praktiken. Resultatet visar att eleverna använder olika tecken i olika sammanhang. Exempelvis används kolon ofta när eleverna skriver smileys medan citattecken används ofta i skolsammanhang. Eleverna känner sig säkra på och använder ofta citattecken och bindestreck medan de mer sällan använder undersökningens övriga tecken: apostrof, kolon, tankstreck och semikolon. Gemensamt för de senare tecknen är att eleverna är osäkra på hur de ska användas, och eleverna har i enkäten också i högre utsträckning markerat exempel på felaktigt bruk som korrekt. Det råder också stor diskrepans mellan det bruk eleverna anger som korrekt i enkäten och det bruk de faktiskt använder sig av i sina texter. Resultaten tyder på att deltagarna saknar explicit förståelse för skiljetecken och att de inte reflekterar över tecknens funktion och användningsområden när de skriver.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51997
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_51997_1.pdf (1.731Mb)
Date
2017
Author
Jensholm, Sara
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV