- Men jag tycker att semikolon är snyggare än kolon! Om gymnasieelevers förståelse och användning av skiljetecken
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att kartlägga gymnasieelevers förståelse och bruk av skiljetecknen apostrof, bindestreck, citattecken, kolon, tankstreck och semikolon. Undersökningens deltagare går i årskurs 3 på en gymnasieskola i Västsverige och materialet består av 63 enkätsvar, samt 47 texter från samma elevgrupp. I enkäten reflekterar eleverna över sitt bruk av skiljetecknen och i vilka sammanhang de använder dessa. Dessutom svarar eleverna på hur de anser att tecknen ska användas. I jämförelsen med textmaterialet ges en bild av hur eleverna använder tecknen i praktiken. Resultatet visar att eleverna använder olika tecken i olika sammanhang. Exempelvis används kolon ofta när eleverna skriver smileys medan citattecken används ofta i skolsammanhang. Eleverna känner sig säkra på och använder ofta citattecken och bindestreck medan de mer sällan använder undersökningens övriga tecken: apostrof, kolon, tankstreck och semikolon. Gemensamt för de senare tecknen är att eleverna är osäkra på hur de ska användas, och eleverna har i enkäten också i högre utsträckning markerat exempel på felaktigt bruk som korrekt. Det råder också stor diskrepans mellan det bruk eleverna anger som korrekt i enkäten och det bruk de faktiskt använder sig av i sina texter. Resultaten tyder på att deltagarna saknar explicit förståelse för skiljetecken och att de inte reflekterar över tecknens funktion och användningsområden när de skriver.
Examinationsnivå
Student essay