dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att kartlägga gymnasieelevers förståelse och bruk av skiljetecknen apostrof, bindestreck, citattecken, kolon, tankstreck och semikolon. Undersökningens deltagare går i årskurs 3 på en gymnasieskola i Västsverige och materialet består av 63 enkätsvar, samt 47 texter från samma elevgrupp. I enkäten reflekterar eleverna över sitt bruk av skiljetecknen och i vilka sammanhang de använder dessa. Dessutom svarar eleverna på hur de anser att tecknen ska användas. I jämförelsen med textmaterialet ges en bild av hur eleverna använder tecknen i praktiken. Resultatet visar att eleverna använder olika tecken i olika sammanhang. Exempelvis används kolon ofta när eleverna skriver smileys medan citattecken används ofta i skolsammanhang. Eleverna känner sig säkra på och använder ofta citattecken och bindestreck medan de mer sällan använder undersökningens övriga tecken: apostrof, kolon, tankstreck och semikolon. Gemensamt för de senare tecknen är att eleverna är osäkra på hur de ska användas, och eleverna har i enkäten också i högre utsträckning markerat exempel på felaktigt bruk som korrekt. Det råder också stor diskrepans mellan det bruk eleverna anger som korrekt i enkäten och det bruk de faktiskt använder sig av i sina texter. Resultaten tyder på att deltagarna saknar explicit förståelse för skiljetecken och att de inte reflekterar över tecknens funktion och användningsområden när de skriver. | sv |