• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroböckers syn på hållbar utveckling

Abstract
Den här undersökningen tar avstamp i det forskningsfält som inriktar sig på hur en utbildning för hållbar utveckling kan utformas i skolan. Det finns en risk, menar flertalet forskare, att undervisningen i hållbar utveckling blir allt för harmoniserande och döljer de konflikter som finns inom begreppet. Flertalet forskare menar snarare att man bör undervisa om hållbar utveckling ur ett konfliktperspektiv, där motsättningar, och olika åsikter synliggörs. Tidigare studier har undersökt hur elever talar om hållbar utveckling och vilka förmågor som kan utvecklas genom att undervisa om hållbar utveckling ur ett konfliktperspektiv. Den här studien undersöker istället hur läroböcker i samhällskunskap skriver om begreppet och dess olika aspekter och i vilken utsträckning det går att urskilja ett konfliktperspektiv i innehållet. Resultatet visar att även om böckerna skiljer sig åt i hur de skriver om hållbar utveckling så är harmoniperspektivet dominerande när det kommer till hur författarna skriver om hållbar utveckling som idé. Däremot synliggörs konflikterna mellan social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling i flera av böckerna men att de lösningar som presenteras fortfarande befinner sin inom det rådande ekonomiska systemet. Vidare forskning skulle ytterligare kunna utvidga analysen genom att koppla in fler aspekter, så som pluralism och normativitet för att öppna upp för att det finns fler indelningar än ett harmoni- och ett konfliktperspektiv
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52009
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52009_1.pdf (780.6Kb)
Date
2017
Author
Gransvik, Mirja
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV