Läroböckers syn på hållbar utveckling
Sammanfattning
Den här undersökningen tar avstamp i det forskningsfält som inriktar sig på hur en utbildning för hållbar utveckling kan utformas i skolan. Det finns en risk, menar flertalet forskare, att undervisningen i hållbar utveckling blir allt för harmoniserande och döljer de konflikter som finns inom begreppet. Flertalet forskare menar snarare att man bör undervisa om hållbar utveckling ur ett konfliktperspektiv, där motsättningar, och olika åsikter synliggörs. Tidigare studier har undersökt hur elever talar om hållbar utveckling och vilka förmågor som kan utvecklas genom att undervisa om hållbar utveckling ur ett konfliktperspektiv. Den här studien undersöker istället hur läroböcker i samhällskunskap skriver om begreppet och dess olika aspekter och i vilken utsträckning det går att urskilja ett konfliktperspektiv i innehållet. Resultatet visar att även om böckerna skiljer sig åt i hur de skriver om hållbar utveckling så är harmoniperspektivet dominerande när det kommer till hur författarna skriver om hållbar utveckling som idé. Däremot synliggörs konflikterna mellan social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling i flera av böckerna men att de lösningar som presenteras fortfarande befinner sin inom det rådande ekonomiska systemet. Vidare forskning skulle ytterligare kunna utvidga analysen genom att koppla in fler aspekter, så som pluralism och normativitet för att öppna upp för att det finns fler indelningar än ett harmoni- och ett konfliktperspektiv
Examinationsnivå
Student essay