dc.contributor.author | Zhaunerchyk, Maryia | |
dc.contributor.author | Ramkhen, Irina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-05T13:44:57Z | |
dc.date.available | 2017-05-05T13:44:57Z | |
dc.date.issued | 2017-05-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52323 | |
dc.description.abstract | Syfte: Med vår studie vill vi undersöka forsknings- och kunskapsläget i Sverige vad
gäller motivation för matematik hos grundskoleelever.
Teori: I uppsatsen undersöker vi hur viktig skolmatematiken är och vilken roll spelar
motivation för en lyckad inlärning av grundskoleelever. Vi undersöker vilken
uppmärksamhet får motivation för att lära matematik inom matematikdidaktiken
både i Sverige och internationellt. Forskningssvårigheter att definiera och forska
om motivation diskuteras. Tre doktorsavhandlingar och femton c-uppsatser med
motivation inom matematikinlärning som huvudämne skrivna mellan 2005 och
2016 vid elva högskolor och universitet i Sverige presenteras och analyseras.
Resultaten av analysen diskuteras och kopplas till både teoretiska ramar och
egna utländska yrkeserfarenheter.
Metod: Examensarbetet är baserat på en litteraturstudie, en personlig kommunikation, en
strukturell analys, en kvantitativ komparativ korpusanalys och en kvalitativ kunskapskritisk
korpusanalys av tre doktorsavhandlingar och femton examensarbeten,
vilket blir arton studier tillsammans. Studierna har vi funnit genom sökning
på databaser och på biblioteken, samt fått från handledaren.
Resultat: Vår kartläggning om forskningsläget om motivation inom matematikdidaktik
visar att fältet inte har fått stor uppmärksamhet av forskare. Motivation har dock
en stor betydelse för lyckade grundskoleelevers studier. Vår analys av de valda
arton studier visar att det finns faktorer som påverkar elevernas motivation för
att lära matematik. De viktigaste faktorerna är en engagerad lärare, variation i
undervisningen, beröm, planering, mål, betyg, språk och omgivning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT17 IPS LAU927:7 | sv |
dc.subject | Motivation | sv |
dc.subject | grundskola | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | matematikdidaktik | sv |
dc.subject | forskningsläge | sv |
dc.subject | avhandling | sv |
dc.subject | examensarbete | sv |
dc.subject | analys | sv |
dc.title | MOTIVATION I MATEMATIKINLÄRNING HOS SVENSKA GRUNDSKOLEELEVER: En analys av arton svenska studier skrivna mellan år 2005 och 2016 | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |