• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MOTIVATION I MATEMATIKINLÄRNING HOS SVENSKA GRUNDSKOLEELEVER: En analys av arton svenska studier skrivna mellan år 2005 och 2016

Sammanfattning
Syfte: Med vår studie vill vi undersöka forsknings- och kunskapsläget i Sverige vad gäller motivation för matematik hos grundskoleelever. Teori: I uppsatsen undersöker vi hur viktig skolmatematiken är och vilken roll spelar motivation för en lyckad inlärning av grundskoleelever. Vi undersöker vilken uppmärksamhet får motivation för att lära matematik inom matematikdidaktiken både i Sverige och internationellt. Forskningssvårigheter att definiera och forska om motivation diskuteras. Tre doktorsavhandlingar och femton c-uppsatser med motivation inom matematikinlärning som huvudämne skrivna mellan 2005 och 2016 vid elva högskolor och universitet i Sverige presenteras och analyseras. Resultaten av analysen diskuteras och kopplas till både teoretiska ramar och egna utländska yrkeserfarenheter. Metod: Examensarbetet är baserat på en litteraturstudie, en personlig kommunikation, en strukturell analys, en kvantitativ komparativ korpusanalys och en kvalitativ kunskapskritisk korpusanalys av tre doktorsavhandlingar och femton examensarbeten, vilket blir arton studier tillsammans. Studierna har vi funnit genom sökning på databaser och på biblioteken, samt fått från handledaren. Resultat: Vår kartläggning om forskningsläget om motivation inom matematikdidaktik visar att fältet inte har fått stor uppmärksamhet av forskare. Motivation har dock en stor betydelse för lyckade grundskoleelevers studier. Vår analys av de valda arton studier visar att det finns faktorer som påverkar elevernas motivation för att lära matematik. De viktigaste faktorerna är en engagerad lärare, variation i undervisningen, beröm, planering, mål, betyg, språk och omgivning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52323
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_52323_1.pdf (1.423Mb)
Datum
2017-05-05
Författare
Zhaunerchyk, Maryia
Ramkhen, Irina
Nyckelord
Motivation
grundskola
matematik
matematikdidaktik
forskningsläge
avhandling
examensarbete
analys
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT17 IPS LAU927:7
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV