Show simple item record

dc.contributor.authorKlasson, Andreas
dc.contributor.authorNylander, Anders
dc.date.accessioned2017-05-30T12:21:13Z
dc.date.available2017-05-30T12:21:13Z
dc.date.issued2017-05-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52392
dc.description.abstractBakgrund Överföringen av teoretisk kunskap till en praktisk inramning är ett ämne inom hälsovetenskapen och hälso-sjukvården som fått ett ökat intresse. Trots det har utbildade arbetsterapeuters upplevelse av hur deras utbildning förberett dem inför arbetslivet fått liten uppmärksamhet. Tillgänglig forskning inom ämnet visar att det finns en diskrepans mellan nyexaminerade arbetsterapeuters färdigheter och kunskaper och förväntningar som arbetsgivaren ställer på arbetsterapeuterna. Syfte Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever överföringen av kunskap från utbildningen till verksamheten Närhälsan rehab Västra Götalandsregionen. Metod Denna studien utforskade arbetsterapeuters upplevelse av ämnet genom kvalitativ metod baserad på ett holistiskt synsätt som utifrån ett helhetsperspektiv söker förklara sambandet mellan människa och hälsa. Urvalsgruppen bestod av fem yrkesverksamma arbetsterapeuter inom Närhälsan rehab. Data insamlades genom semistrukturerade intervjuer via telefon, Skype eller på informanternas arbetsplatser och analyserades i enlighet med Malteruds fyra steg av systematisk text kondensering. Resultat Resultat i studien visade att kunskapsöverföringen från utbildningen till Närhälsan rehab påverkades av flera faktorer. Hur arbetsklimatet såg ut och vilka ekonomiska ramar som fanns skapade olika förutsättningar för att använda den arbetsterapeutiska teoribildningen. Vidare visade resultatet att det var svårt att spåra ursprunget till den kunskap arbetsterapeuter använder i det dagliga arbetet inom Närhälsan rehab. Den verksamhetsförlagda utbildningen var en viktig faktor för att kunna koppla samman arbetsterapeutisk teori med arbetsterapeutisk praktik. Slutsats Sättet på vilket kunskapen från utbildningen kunde överföras och tillämpas i Närhälsan rehab berodde på vilka sammanhang och unika erfarenheter varje deltagare i studien erhållit tidigare i livet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectarbetsterapisv
dc.subjectkunskapsv
dc.subjectarbetsterapeutiska processmodellersv
dc.subjectkunskapsöverföringsv
dc.subjectprimärvårdsv
dc.titleVetskap om Kunskap En kvalitativ studie om arbetsterapeuters upplevelse av kunskapsöverföring från utbildning till praxissv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record