Vetskap om Kunskap En kvalitativ studie om arbetsterapeuters upplevelse av kunskapsöverföring från utbildning till praxis
Abstract
Bakgrund Överföringen av teoretisk kunskap till en praktisk inramning är ett ämne inom
hälsovetenskapen och hälso-sjukvården som fått ett ökat intresse. Trots det har
utbildade arbetsterapeuters upplevelse av hur deras utbildning förberett dem inför
arbetslivet fått liten uppmärksamhet. Tillgänglig forskning inom ämnet visar att det
finns en diskrepans mellan nyexaminerade arbetsterapeuters färdigheter och kunskaper
och förväntningar som arbetsgivaren ställer på arbetsterapeuterna.
Syfte Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever överföringen av
kunskap från utbildningen till verksamheten Närhälsan rehab Västra Götalandsregionen.
Metod Denna studien utforskade arbetsterapeuters upplevelse av ämnet genom kvalitativ
metod baserad på ett holistiskt synsätt som utifrån ett helhetsperspektiv söker förklara
sambandet mellan människa och hälsa. Urvalsgruppen bestod av fem yrkesverksamma
arbetsterapeuter inom Närhälsan rehab. Data insamlades genom semistrukturerade
intervjuer via telefon, Skype eller på informanternas arbetsplatser och analyserades i
enlighet med Malteruds fyra steg av systematisk text kondensering.
Resultat Resultat i studien visade att kunskapsöverföringen från utbildningen till Närhälsan
rehab påverkades av flera faktorer. Hur arbetsklimatet såg ut och vilka ekonomiska
ramar som fanns skapade olika förutsättningar för att använda den arbetsterapeutiska
teoribildningen. Vidare visade resultatet att det var svårt att spåra ursprunget till den
kunskap arbetsterapeuter använder i det dagliga arbetet inom Närhälsan rehab. Den
verksamhetsförlagda utbildningen var en viktig faktor för att kunna koppla samman
arbetsterapeutisk teori med arbetsterapeutisk praktik.
Slutsats Sättet på vilket kunskapen från utbildningen kunde överföras och tillämpas i Närhälsan
rehab berodde på vilka sammanhang och unika erfarenheter varje deltagare i studien
erhållit tidigare i livet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-05-30Author
Klasson, Andreas
Nylander, Anders
Keywords
arbetsterapi
kunskap
arbetsterapeutiska processmodeller
kunskapsöverföring
primärvård
Language
swe