Visa enkel post

dc.contributor.authorReinhamre, Netjasv
dc.date.accessioned2017-06-05T09:48:05Z
dc.date.available2017-06-05T09:48:05Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52473
dc.description.abstractAbstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska English title: Masculinity and femininity in (Swedish) 8th grade - Quantitative content analysis of texts and images in two English textbooks Författare: Netja Reinhamre Termin och år: VT 2017 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare:Birgitta Svensson Examinator: Florenda Gallos Cronberg Rapportnummer: VT17-2930-001-LAU690 Nyckelord: Läromedel, engelska, jämställdhet, genus Sammanfattning Genom en att räkna namn/pronomen, sysselsättningar, adjektiv och personer på bild har jag undersökt textböckerna Wings 8 och Good Stuff Gold C i syfte att ta reda på om de kan klassificeras som kvantitativt jämställda. Med kvantitativ jämställdhet menar jag att båda könen är representerade till minst 40 %. Efter att ha uteslutit adjektiven, som inte gav mätbara resultat, och sammanställt resultaten för de andra beräkningarna, kom jag fram till att Wings 8 klarar kravet på minst 40 % för båda könen, men att Good Stuff Gold C inte gör det. Engelsklärare kan med hjälp av denna studie se hur Wings 8 och Good Stuff Gold C förhåller sig till kvantitativ jämställdhet och på så sätt lättare anpassa sin undervisning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleManligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelskasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post