• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om Sverige. En kvantitativ textanalys av ett material för samhällsorientering med fokus på ordförråd och läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv

Abstract
Den här uppsatsen undersöker läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv med fokus på ordförråd. Studien tittar på om ordförrådet i boken Om Sverige är anpassat till nyanlända läsare, på hur stort ordförråd man behöver för att tillägna sig texten och på när man som inlärare kan förväntas ha tillförskaffat sig ett sådant ordförråd. I ett vidare perspektiv vill studien visa på hur man med hjälp av lexikal profil och ordvariation kan bedöma en texts lämplighetsgrad i relation till läsarens språkkunskaper Med hjälp av de kvantitativa textanalysmåtten lexikal profil och ordvariation undersöks bokens ordförråd med fokus på antal vanliga och ovanliga ord samt ordförrådets storlek. Denna undersökning sätts sedan i relation till den Gemensamma europeiska referensramen för språks (CEFR) riktlinjer för andraspråksinlärande. Studien tittar på hur stort ordförråd man kan förväntas ha på de olika CEFR-nivåerna samt på hur många timmar som en inlärare förväntas behöva studera ett språk för att nå de olika färdighetsnivåerna. Undersökningen visar att det krävs ett betydande ordförråd även för att kunna läsa material som betecknas som lättläst och att det inte är möjligt för en nyanländ person vars språkkunskaper motsvarar CEFR-nivå A2 eller lägre att läsa boken Om Sverige utan mycket stor stöttning från lärare. Det behövs ett betydligt större ordförråd än man kan tillförskaffa sig på nybörjarnivå för att obehindrat kunna läsa och förstå texten. Enligt Förordning om samhällsorientering skall samhällsorienteringen i möjligaste mån ges på deltagarnas modersmål. Undersökningen visar att detta är mycket viktigt, då nyanlända på grund av sitt begränsade ordförråd inte kan ta del av det svenska materialet på ett tillfredsställande sätt.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, SSA136, 15hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2017 Handledare: Sofie Johansson
URI
http://hdl.handle.net/2077/52619
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_52619_1.pdf (1.246Mb)
Date
2017-06-20
Author
Johansson, Emma
Keywords
lexikal profil
ordvariation
CEFR
kvantitativ analys
ordförråd
läsbarhet
läsförståelse
nyanlända
samhällsorientering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV