• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi håller inte Skolverket sysselsatta i onödan - en studie om hur regeringen använder utvärdering och återrapportering

Abstract
De statliga förvaltningsmyndigheternas uppdrag att ta fram kunskap om verksamheten inom sina respektive ansvarsområden har sedan 1990-talet tagit upp allt mer av myndigheternas tid. Utredningar om den svenska statsförvaltningen visar ett omfattande krav på återrapporteringar och utvärderingar. Det finns med andra ord ett konstant och i många fall synnerligen omfattande flöde av kunskap mellan myndigheterna och regeringen. Användning av utvärdering är inom den internationella utvärderingslitteraturen ett väl utforskat ämne. Dock har den svenska regeringens användning av den kunskap som myndigheterna rapporterar inte studerats empiriskt i någon större utsträckning. Om vi inte vet hur regeringen använder kunskapen vet vi inte om den tid och de offentliga resurser som lagts på utvärdering och återrapportering hade kunnat lagts på annat. Med utgångspunkt i teorier om kunskapsanvändning och genom en beskrivande fallstudie av kunskapsanvändning inom regeringen syftar denna studie till att bidra till den svenska empiriska forskningen om användningen av den kunskap som myndigheter rapporterar till regeringen. Samtidigt kompletteras och modifieras befintliga teorier om kunskapsanvändning och med hjälp av empirin är förhoppningen att utveckla det teoretiska ramverket. Resultatet utifrån intervjuer med handläggare på Utbildningsdepartementet och Skolverket pekar på att kunskapen är central för beslutsfattande inom det utbildningspolitiska området och att den ger nya insikter och ideer, både om de frågor som utvärderas och återrapporteras men också på ett generellt plan. Kunskapen har både avsett och oavsiktligt inflytande, men intentionen kan vara mer eller mindre dold på grund av sättet som regeringen styr Skolverket. Tidsmässigt sett har kunskapen inflytande direkt, i slutet av en utvärderingscykel och långsiktigt, detta hänger delvis samman med en politisk aspekt. En av studiens slutsatser är således att kunskapsanvändning är komplext att fånga då det är inbäddat i stymingskontexter och politiska kontexter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52686
Collections
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_52686_1.pdf (3.221Mb)
Date
2017-06-22
Author
Edgren, Louise
Keywords
utvärdering
återrapportering
kunskap
användning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV