Upplevd hörselstatus hos förskollärare i traditionella- samt hörselintegrerade förskolor – En enkätstudie
Experienced hearing status among preschool teachers in traditional- and hearing integrated preschools – A questionnaire survey
Abstract
Syfte:
Syftet med studien var att kartlägga och jämföra den upplevda hörselstatusen hos förskollärare i traditionella förskolor (TF) samt hörselintegrerade förskolor (HIF). Den upplevda ljudmiljön på förskolorna kommer även att undersökas och jämföras.
Bakgrund:
Förskollärare utsätts för en annan sorts buller än det buller som traditionellt undersökts inom till exempel industrin. Förskollärare vistas i en miljö där kommunikation är viktig. Hörselrelaterade symtom verkar förekomma hos många förskollärare. I HIF går barn med hörselnedsättning, miljön och verksamheten är anpassad utifrån de individer som vistas där. Detta borde gynna de förskollärare som arbetar där.
Metod:
En kvantitativ undersökning baserad på en webbenkät. I studien ingick 23 förskollärare från HIF samt 41 förskollärare från TF.
Resultat:
Resultatet visar på grundskillnader mellan de olika förskolorna. Undersökningen visar på signifikanta skillnader mellan HIF och TF när det handlar om upplevd ljudmiljö. Förskollärarna i den TF upplever fler hörselrelaterade symtom.
Konklusion:
Inom HIF har det gjorts mer pedagogiska och akustiska åtgärder för att förebygga buller och höga ljudnivåer och färre förskollärare upplever hörselrelaterade symtom än i TF där nästan tre fjärdedelar, som har mycket behov av kommunikation på arbetet, anger att de mer än hälften av tiden inte kan höra vad som sägs på arbetsplatsen.
Degree
Student essay
Other description
Purpose:
The aim of this study was to investigate and compare the subjective hearing status of preschool teachers and hearing integrated preschools. We also wanted to investigate the acoustic environment of the preschools.
Background:
Preschool teachers are exposed to a different kind of noise that is studied traditionally, for example in industry. Preschool teachers work in an environment where communication is important. Hearing-related symptoms seem to exist among many preschool teachers. The hearing-integrated preschool have education for children with hearing loss and should have their activity and environment arranged based on the children who attend to the school. The working preschool teachers should also benefit from these customizations as well.
Method:
A quantitative study based on a questionnaire survey on the Internet. This study included 23 preschool teachers from the hearing-integrated preschool and 41 preschool teachers from the traditional preschools.
Result:
The result shows basic differences between the different preschools. The study shows significant differences of perceived sound environment between hearing-integrated preschools and traditional preschools. Preschool teachers in the traditional preschools are experiencing more hearing-related symptoms.
Conclusion:
Hearing-integrated preschools have done more educational and acoustic arrangements to prevent noise and high sound levels and fewer preschool teachers are experiencing hearing-related symptoms than preschool teachers in traditional preschools where almost three quarter, who have much need of communication at work, state that they more than half of the time cannot hear what’s being said on the workplace.
Collections
View/ Open
Date
2017-06-29Author
Phan, Johncoln
Erixon, Gisela
Keywords
Audiologi
förskollärare
ljudmiljö
buller
hörselintegrerad förskola
hörselstatus
Series/Report no.
2017-008