• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stämmer patientens förväntningar överens med upplevelsen? -Omhändertagandet på en akutmottagning

Does patients expectaitions match with the experinces? -Being treated in the emergency department.

Abstract
Bakgrund: Antalet sökande patienter ökar ständigt per år på Sveriges akutmottagningar vilket leder till långa väntetider. När patienterna anländer till akutmottagningen förväntar de sig att snabbt bli undersökta av läkare och få sina symtom lindrade. Som arbetade sjuksköterska på en akutmottagning möter man dagligen olika patientgrupper som inkommer med varierande akuta symtom. Syfte: Att identifiera patienters förväntningar samt upplevelser av omhändertagandet på en akutvårdsmottagning för att sjuksköterskan ska kunna ge information och därmed öka patientens möjlighet till förståelse av att vårdas på en akutmottagning. Metod: Studien är genomförd som en systematisk litteraturstudie där 12 artiklar publicerade i Pubmed och Cinahl har granskats och sammanställts. Efter att ha analyserat datan har det bildats fyra huvudkategorier och fem underkategorier. Resultat: I resultatet framkommer det att patienter förväntar sig kortare väntetider än vad den verkliga situationen är. Om patienterna upplevde att de fick en god kontakt med sjuksköterskan och fick vara delaktiga i sin egna vård betygsattes upplevelsen som förbättrad. Att som patient även erhålla information gällande hur länge de skulle få vänta på akutmottagningen var något som värdesattes högt. Slutsats: Den främsta förväntningen som patienterna hade av att vårdas på en akutmottagning var om deras kommande väntetid, de förväntade sig att den skulle vara kortare. Att som sjuksköterska erhålla ett personcentrerat förhållningssätt och kommunicera väl med patienten har visat sig påverka patienternas upplevelse positivt. Därav har akutmottagningssjuksköterskan en betydande roll för att patienterna ska få så god information och undervisning gällande deras vistelse på akutmottagningen. Vidare forskning är av relevans för att kunna förbättra upplevelsen av att vårdas på en akutmottagning och i rimlig mån kunna förverkliga patienternas förväntningar gällande den rådande situationen på en akutmottagning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52868
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_52868_1.pdf (391.0Kb)
Date
2017-06-30
Author
Johansson, Anna
Pöllä, Anna
Keywords
Akutmottagning
förväntningar
upplevelser
behandling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV