• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad sa du? En litteraturöversikt över sjuksköterskans kommunikation utifrån användandet av CRM inom akutsjukvård

What did you say? A literature review on nurses’ communication based on the use of CRM in emergency care

Abstract
Bakgrund: Inom akutsjukvåden förekommer många olika sorters former av kommunikation som en sjuksköterska behöver kunna hantera. Kommunikationsfel uppstår många gånger på akutmottagningar när stress, personalbrist, stökig arbetsmiljö och otillräcklig tid blir en del av sjuksköterskans arbetsdag. För att kommunikationen ska förbättras behöver ett gott samarbete i vårdteamet utvecklas. Genom användandet av Crew Resource Management (CRM), som är ett kommunikationsverktyg kan samarbete och kommunikation påverkas positivt. Omvårdnadsteoretikern Virginia Henderson menade att kommunikation kan leda till förbättrad omvårdnad och att sjuksköterskan på så vis kan utveckla en relation med patienten. När patienten ses som en självklar del i vårdteamet blir de också mer delaktig i sin vård. Syfte: Beskriva sjuksköterskans kommunikation vid användandet av CRM inom akutsjukvården. Metod: Datainsamling gjordes utifrån en induktiv forskningsansats via två databaser och resulterade i tolv valda artiklar för analys efter kvalitetsgranskning. En manifest innehållsanalys utfördes vilket resulterade i tre teman och tillhörande subteman. Resultat: Teman som framkom var: “Att använda tydlig kommunikation vid användandet av CRM”, “Sjuksköterskans kommunikation i vårdteamet” och “Ökad säkerhet för patienten”. I akutsjukvården finns det faktorer som påverkar kommunikationen positivt och negativt. Användandet av CRM kan motverka de negativa faktorerna och göra kommunikationen mer välfungerande. Samarbetet i ett vårdteam tillsammans med patienten ökar vid användandet av CRM. Utifrån användandet av CRM bör ledarrollen tilldelas sjuksköterskor om de besitter störst kunskap och erfarenhet i vårdteamet. Tydlig kommunikation och sjuksköterskans ökade arbetskompetens har positiva effekter på patientsäkerheten. Konklusion/Implikation: CRM förbättrar sjuksköterskans kommunikation och ökar patientsäkerheten. Synen på sjuksköterskans yrkesroll förbättras vilket gör att sjuksköterskor i större grad vågar göra en “speak-up” vid risk för patientfara. Utifrån resultatet fanns det implikationer att CRM borde användas inom fler områden än akutsjukvård.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52897
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_52897_1.pdf (417.4Kb)
Date
2017-07-03
Author
Jonsson, Michaela
Järventausta, Sandra
Keywords
Crew Resource Management
Teamwork
Kommunikation
Sjuksköterska
Akutmottagning
Patientsäkerhet
Akutsjukvård
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV