Show simple item record

dc.contributor.authorPetersson Hübinette, Ida
dc.contributor.authorSamuelsson, Victoria
dc.date.accessioned2017-07-03T13:34:11Z
dc.date.available2017-07-03T13:34:11Z
dc.date.issued2017-07-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52919
dc.descriptionThe nursing programme and the nursing profession has gone through development over the last century. The education in Sweden is both academic and professional training and generate a “License for Registered Nurses”. The new graduated nurse undergoes a transition from novice to competent nurse. This transition can be experienced ambivalent as the theoretical knowledge shall be implemented in practice, while the newly graduated nurses are exposed to social and organizational factors influencing their first time in their professional roles. The aim of this study is to describe nurses' experiences during the first working year and how they get use of their previously acquired knowledge. The method used is a literature review of 12 studies conducted in Scandinavia. Which resulted in four themes: The transition from novice to competent nurse, Supervision, The Socialization process and Leadership. The conclusion is that this study indicates a need for support from both the nursing programme, clinical practice, and coworkers in the new graduate nurse's first year. It is therefore of great importance that all parties are aware of the role they play in the novice nurses' entry into the professional role. The experiences presented in this study must be made aware because the evidence-based research needs to be applied in the clinical practice and to further develop introduction-programs that support the transition from novice to competent nurse.sv
dc.description.abstractSjuksköterskeutbildningen och sjuksköterskans profession har varit och är fortfarande under utveckling. Utbildningen bedrivs i Sverige som en kombinerad akademisk- och yrkesutbildning som genererar en legitimation. Den nyutexaminerade sjuksköterskan genomgår under sin första tid i yrket en övergång avseende kompetensutveckling från novis till kompetent sjuksköterska. Denna övergång kan upplevas ambivalent då den teoretiska kunskapen skall implementeras i praktiken, samtidigt som den nyutexaminerade sjuksköterskan utsätts för sociala och organisatoriska faktorer som påverkar den första tiden i yrkesrollen. Syftet med denna litteraturöversikt är att beskriva hur skandinaviska sjuksköterskor upplever sitt första yrkesverksamma år samt hur de får användning av sina tidigare inhämtade kunskaper. Metoden som använts är en litteraturöversikt där 12 studier gjorda i Skandinavien granskats. Vilka efter analys resulterade i fyra teman: Övergången från novis till kompetent sjuksköterska, Handledning, Socialiseringsprocessen och Ledarskap. Slutsatsen i denna litteraturöversikt indikerar att det finns behov av stöd från både sjuksköterskeutbildningen, den kliniska verksamheten och kollegor under den nyutexaminerade sjuksköterskans första år. Det är därför av stor vikt att samtliga parter är medvetna om vilken roll de spelar i den novisa sjuksköterskans inträde i yrkesrollen. De upplevelser som presenteras i denna litteraturöversikt måste medvetandegöras för att evidensbaserad forskning skall appliceras i verksamheten samt för att vidareutveckla introduktionsprogram som stödjer övergången från novis till kompetent sjuksköterska.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectNovis sjuksköterskasv
dc.subjectnyutexaminerad sjuksköterskasv
dc.subjectupplevelsersv
dc.subjecterfarenhetersv
dc.subjectsocialiseringsv
dc.subjectlärandeprocessensv
dc.subjectarbetsvillkorsv
dc.subjecthandledningsv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectNewly graduate nursessv
dc.subjectfirst year of practicesv
dc.subjectexperiencessv
dc.subjectsocializationsv
dc.subjectlearningsv
dc.subjectworking conditionssv
dc.subjectsupervisionsv
dc.subjectleadershipsv
dc.titleSjuksköterskors upplevelser under det första yrkesverksamma åretsv
dc.title.alternativeNurses’ experiences during the first working yearsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record