Sjuksköterskors upplevelser under det första yrkesverksamma året
Nurses’ experiences during the first working year
Sammanfattning
Sjuksköterskeutbildningen och sjuksköterskans profession har varit och är fortfarande under
utveckling. Utbildningen bedrivs i Sverige som en kombinerad akademisk- och
yrkesutbildning som genererar en legitimation. Den nyutexaminerade sjuksköterskan
genomgår under sin första tid i yrket en övergång avseende kompetensutveckling från novis
till kompetent sjuksköterska. Denna övergång kan upplevas ambivalent då den teoretiska
kunskapen skall implementeras i praktiken, samtidigt som den nyutexaminerade
sjuksköterskan utsätts för sociala och organisatoriska faktorer som påverkar den första tiden i
yrkesrollen. Syftet med denna litteraturöversikt är att beskriva hur skandinaviska
sjuksköterskor upplever sitt första yrkesverksamma år samt hur de får användning av sina
tidigare inhämtade kunskaper. Metoden som använts är en litteraturöversikt där 12 studier
gjorda i Skandinavien granskats. Vilka efter analys resulterade i fyra teman: Övergången från
novis till kompetent sjuksköterska, Handledning, Socialiseringsprocessen och Ledarskap.
Slutsatsen i denna litteraturöversikt indikerar att det finns behov av stöd från både
sjuksköterskeutbildningen, den kliniska verksamheten och kollegor under den
nyutexaminerade sjuksköterskans första år. Det är därför av stor vikt att samtliga parter är
medvetna om vilken roll de spelar i den novisa sjuksköterskans inträde i yrkesrollen. De
upplevelser som presenteras i denna litteraturöversikt måste medvetandegöras för att
evidensbaserad forskning skall appliceras i verksamheten samt för att vidareutveckla
introduktionsprogram som stödjer övergången från novis till kompetent sjuksköterska.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The nursing programme and the nursing profession has gone through development over the
last century. The education in Sweden is both academic and professional training and generate
a “License for Registered Nurses”. The new graduated nurse undergoes a transition from
novice to competent nurse. This transition can be experienced ambivalent as the theoretical
knowledge shall be implemented in practice, while the newly graduated nurses are exposed to
social and organizational factors influencing their first time in their professional roles. The
aim of this study is to describe nurses' experiences during the first working year and how they
get use of their previously acquired knowledge. The method used is a literature review of 12
studies conducted in Scandinavia. Which resulted in four themes: The transition from novice
to competent nurse, Supervision, The Socialization process and Leadership. The conclusion
is that this study indicates a need for support from both the nursing programme, clinical
practice, and coworkers in the new graduate nurse's first year. It is therefore of great
importance that all parties are aware of the role they play in the novice nurses' entry into the
professional role. The experiences presented in this study must be made aware because the
evidence-based research needs to be applied in the clinical practice and to further develop
introduction-programs that support the transition from novice to competent nurse.
Fil(er)
Datum
2017-07-03Författare
Petersson Hübinette, Ida
Samuelsson, Victoria
Nyckelord
Novis sjuksköterska
nyutexaminerad sjuksköterska
upplevelser
erfarenheter
socialisering
lärandeprocessen
arbetsvillkor
handledning
ledarskap
Newly graduate nurses
first year of practice
experiences
socialization
learning
working conditions
supervision
leadership
Språk
swe