• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trygghet i mötet med vården – Hur vården utifrån ett patientperspektiv kan tillgodose människans behov av trygghet

Comfort when in contact with healthcare – How healthcare can satisfy the human need for comfort, from a patient´s perspective

Abstract
Bakgrund: Att känna trygghet i mötet med vården är väsentligt för god vård och är enligt hälso- och sjukvårdslagen en av vårdens viktigaste uppgifter. Trygghet kan ses som ett resultat av många samverkande faktorer i sjuksköterskans arbete och från patientens perspektiv finns det många viktiga faktorer att ta hänsyn till i syfte att förmedla trygghet. Syfte: Syftet med studien var att beskriva vad patienter vid ett universitetssjukhus upplever är viktigt för att känna trygghet i mötet med vården. Metod: Enkäter från Café i Entré användes som underlag för att genom en djupare analys få förståelse för vad patienterna anser är viktigt för att skapa trygghet i mötet med vården. I studien sammanställdes 297 patientenkäter och dessa analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Induktiv ansats valdes och analysen var latent. Resultat: Analysen resulterade i tre teman: det viktiga mötet, patientens medverkan samt en väl fungerande vård. Slutsats: Denna studie visade att det inom sjukvården finns mycket personalen kan tänka på för att göra patienterna trygga. Ett gott bemötande där patienten känner sig sedd och lyssnad på samt tas på allvar hade stor betydelse för tryggheten. Även vänlig och snäll personal som informerar och får patienten att känna sig delaktig var viktigt. Det visade sig också att tillgänglighet, kontinuitet samt god vårdmiljö var viktigt för att patienterna skulle känna sig trygga.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52921
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_52921_1.pdf (431.3Kb)
Date
2017-07-03
Author
Ström, Amanda
Svensk, Josefine
Keywords
Trygghet
Trygghetsbehov
Människa
Patient
Bemötande
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV