Trygghet i mötet med vården – Hur vården utifrån ett patientperspektiv kan tillgodose människans behov av trygghet
Comfort when in contact with healthcare – How healthcare can satisfy the human need for comfort, from a patient´s perspective
Sammanfattning
Bakgrund: Att känna trygghet i mötet med vården är väsentligt för god vård och är enligt
hälso- och sjukvårdslagen en av vårdens viktigaste uppgifter. Trygghet kan ses som ett
resultat av många samverkande faktorer i sjuksköterskans arbete och från patientens
perspektiv finns det många viktiga faktorer att ta hänsyn till i syfte att förmedla trygghet.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva vad patienter vid ett universitetssjukhus upplever är
viktigt för att känna trygghet i mötet med vården. Metod: Enkäter från Café i Entré användes
som underlag för att genom en djupare analys få förståelse för vad patienterna anser är viktigt
för att skapa trygghet i mötet med vården. I studien sammanställdes 297 patientenkäter och
dessa analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Induktiv ansats valdes och analysen var
latent. Resultat: Analysen resulterade i tre teman: det viktiga mötet, patientens medverkan
samt en väl fungerande vård. Slutsats: Denna studie visade att det inom sjukvården finns
mycket personalen kan tänka på för att göra patienterna trygga. Ett gott bemötande där
patienten känner sig sedd och lyssnad på samt tas på allvar hade stor betydelse för tryggheten.
Även vänlig och snäll personal som informerar och får patienten att känna sig delaktig var
viktigt. Det visade sig också att tillgänglighet, kontinuitet samt god vårdmiljö var viktigt för
att patienterna skulle känna sig trygga.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2017-07-03Författare
Ström, Amanda
Svensk, Josefine
Nyckelord
Trygghet
Trygghetsbehov
Människa
Patient
Bemötande
Språk
swe