Visa enkel post

dc.contributor.authorBörjesson, Elsa
dc.contributor.authorBorg, Jenny
dc.date.accessioned2017-07-06T07:30:15Z
dc.date.available2017-07-06T07:30:15Z
dc.date.issued2017-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53006
dc.description.abstractAtt konsumtionen av ekologiska livsmedel fortsätter öka är essentiellt ur miljösynpunkt. Försäljning har i många år växt, men en markant inbromsning i tillväxttakten har nu skett. Matvarubutikerna har en viktig roll i utvecklingen av den ekologiska livsmedelsmarknaden, de fungerar som grindvakter för hela kedjan och har en stor möjlighet att påverka. Med detta i åtanke syftar följande rapport till att finna vägar för matvarubutiker att via marknadsföring öka försäljningen av ekologiska livsmedel. Det här görs genom att studera vilken produktegenskap konsumenten har som grund för köp av ekologiska livsmedel och vilken som begränsar ytterligare köp. Frågeställningen besvaras genom en sammankoppling av en kvantitativ enkätstudie i kombination med sekundärdatastudier och teorier om produktegenskaper och marknadsföring. Vidare visar empirin att det är produktegenskapen märkning som främjar ekologiska livsmedelsköp medan pris är hämmande. För att nyttja och överbrygga egenskaperna presenteras ett antal förslag. Några av dessa är ökad information, främja ansvarsfull konsumtion och påverka konsumenten genom sociala normer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries16/17:2sv
dc.titleOm att marknadsföra ekologiska livsmedel – Hur matbutiker kan öka försäljningen av ekologiska livsmedel baserat på vilka produktegenskaper som är viktiga för konsumentensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post