• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

AKK för barn med NPF i förskolan: Förhållningssätt hos pedagoger

Abstract
Grunden till denna uppsats och den genomförda studien utgår från våra personliga intressen inom ämnet och dessutom att det finns en kunskapslucka och brist på forskning inom ämnesområdet. Syftet med denna studie var att fånga in pedagogers olika synsätt och arbetssätt kring Alternativa Kompletterande Kommunikation (AKK) och barn med Neuropsykiatriska Funktionsvariationer (NPF). Vi var nyfikna på att få mer kunskap om hur pedagoger använder AKK med barn inom NPF området. Detta arbete är en kvalitativ studie med en empiristyrd tematisk analysmetod. Studien är inspirerad av sociokulturell teori. Vi har även använt oss av två specialpedagogiska perspektiv: det individuella perspektivet och det relationella perspektivet. Vid analys av resultat, det vill säga data från intervjuer med pedagoger och en logoped, framkom att de två vanligaste AKK-metoderna var Grafisk Alternativ Kompletterande Kommunikation (GAKK) och Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK). Resultatet visar dessutom att pedagoger efterfrågar mer kunskap och handledning kring AKK som arbetssätt för NPF-barn.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53065
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_53065_1.pdf (1.581Mb)
Date
2017
Author
Soneson, Rebecca
Spolander, Therese
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV