• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konfrontationsbenämning av aktiviteter och objekt hos vuxna svensktalande personer utan känd hjärnskada – en standardiseringsstudie

Confrontation naming of actions and objects in non-brain damaged native Swedish-speaking adults – a standardization study

Abstract
Studiens syfte var att undersöka hur vuxna med svenska som modersmål utan känd hjärnskada benämnde 120 objekts- och aktivitetsbilder fördelade på tre uppsättningar från An Object and Action Naming Battery (OANB) (Masterson & Druks, 1998). Syftet var också att undersöka instrumentets validitet, samt pröva instruktioner och kodning av svar. Data från 115 deltagare mellan 19–85 år analyserades och kodades enligt svarskategori. Resultaten gav att bilduppsättningarna var jämförbara i svårighetsgrad och att aktiviteter var svårare att benämna än objekt. Antal korrekta svar korrelerade negativt med ålder och positivt med utbildningsgrad, vilket överensstämmer med tidigare forskning. Samstämmigheten vid benämning av bilderna var hög och riktlinjerna för administrering och kodning av svar tycks fungera och ge reliabla bedömningar. Utifrån resultaten bedöms OANB ha begreppsvaliditet. En slutsats från studien är att materialet kan användas i forskning och klinisk verksamhet.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of the study was to examine how non-brain damaged native Swedish-speaking adults named 120 object and action pictures divided into three sets from An Object and Action Naming Battery (OANB) (Masterson & Druks, 1998). Validity was examined and test instructions and scoring of responses were evaluated. Data from 115 participants aged 19-85 years was analyzed and coded according to response category. The results showed that the three sets were comparable in difficulty and that actions were harder to name than objects. Number of correct responses correlated negatively with age and positively with education, which is consistent with previous studies. The consistency in naming pictures was high and the guidelines for administration and coding of answers seem to work and provide reliable assessments. The results indicate that OANB has construct validity. One conclusion is that the material can be further used in research and clinical practice.
URI
http://hdl.handle.net/2077/53356
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (322.2Kb)
Date
2017-08-11
Author
Torinsson, Malin
Åke, Sabina
Keywords
konfrontationsbenämning
vuxna
aktiviteter
objekt
confrontation naming
adults
actions
objects
Series/Report no.
2017
308
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV